Wereldreizigerstje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Dorien Venhoeven - WaarBenJij.nu Wereldreizigerstje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Dorien Venhoeven - WaarBenJij.nu

Wereldreizigerstje

Blijf op de hoogte en volg Dorien

23 Juli 2012 | Ghana, Bolgatanga

Heey allemaal,

een beetje raar om een eerste reisverslag te plaatsen als ik al ruim vijf weken van huis ben, maar beter iets dan niets. Ik ga dus ook niet netjes bij het begin beginnen, maar alleen even een update geven van nu:

Ik ben in Awassa, Ethiopie. Ok, toch stiekem wat achtergrond dan: ben nu een week in Ethiopie. Ik heb de afgelopen week in Addis Ababa doorgebracht, op het hoofdkantoor van ZOA Ethiopie, de vluchtelingenhulp organisatie waar William (een andere student van UCU) en ik onderzoek gaan doen.
We zijn op weg naar Hudet, waar ZOA hulp biedt aan een groep van 70.000 Ethiopische 'vluchtelingen', die daarom officieel Internally Displaced People (IDPs) heten, omdat ze binnen eigen land vluchten.
We hebben aardig wat tijd gekregen de afgelopen week om ook wat van Addis Ababa te zien. Een absoluut hoogtepunt waren de culturele restaurants, waar we er twee van bezocht hebben. Onder het genot van injerra, typisch Ethiopische zurige pannekoek met toppings naar keuze, keken we naar Ethiopische dansers: drie mannen en drie vrouwen die bewegingen maken waarvan ik niet eens wist dat een menselijk lichaam dat kon. Nu ik eindelijk een klein wereldreizigertje word (wat ik voor Ghana van plan was, maar me nooit is gelukt dankzij een aantal bijzondere aantrekkingskrachten uit Ghana) kan ik eindelijk wat dingen vergelijken. Kijkend naar de Ghanese dans kwam ik erachter dat menselijke heupen veel meer kunnen dan ik me bewust was. Kijkend naar de Maasai uit Tanzania, waar ik een paar weken geleden een homestay mocht doen, kwam ik erachter dat menselijke schouders ook onafhankelijk van de rest van ons lichaam kunnen bewegen. In Ethiopie zijn het niet de heupen of de schouders, maar de borstkas. Misschien klinkt het een beetje vaag, maar misschien kan youtube je in dit geval beter helpen dan mijn vage beschrijvingen. Een ding dat ik ook ondervonden heb is dat ik in alle dansen even lomp Nederlands blijf. Probeer je bij de Maasai te springen en je schouders te bewegen, bewegen alleen je heupen en lacht iedereen je daarom (volkomen terecht) uit. Het leuke hier was ook dat deze culturele restaurants niet voor toeristen gemaakt zijn. Het waren vooral 'locals' die samen injerra uit de grote schalen aten. Ethiopie is veel minder toeristisch dan Ghana of Tanzania. Wij zijn na een weekendje toeristje spelen eigenlijk al wel door alle toeristische attracties rond Addis Ababa heen.
Goed, dat was niet echt het inspirerende wereldreizigers verhaal dat ik voor ogen had, maar de batterij van deze laptop is bijna op, dus iets beters kan ik helaas niet meer bieden.

Liefs,

Dorien

  • 23 Juli 2012 - 19:13

    Gerry En Sjors:

    hoi Dorien,
    Vergeten hoe Sjors zich kan bewegen ? Kan geen Afrikaan tegen op.
    Klinkt goed waar je nu bent.
    groetejes en dikke knuffel van Gerry en Sjors

  • 23 Juli 2012 - 19:48

    Marja Paulus:

    Leuk om weer van je te lezen Dorien.

  • 24 Juli 2012 - 02:40

    Marjolein:

    Jambo Dorien,
    Habari Gana? Of nee nu moet het in het Ethiopisch maar neem dat maar even voor lief)
    Ik had van Mariette al het een en ander van je geweldige ervaringen gehoord.
    Leuk om ondanks de lege batterij nog snel een paar indrukken te kunnen lezen!
    Geniet er nog van, een prachtige reis!
    En vooral ook succes met al het (school)werk wat er bij komt kijken.
    Lieve groetjes, Marjolein Schraa

  • 24 Juli 2012 - 07:04

    Lieve Dorien,:

    wat fijn om te lezen dat je geniet en dat je ook nog wat van Ethiopie kan zien en van de mensen kan genieten. Veel plezier daar en succes met alles wat er op je pad komt.
    lieve groet Marja

  • 30 Juli 2012 - 13:32

    Roos Alkemade:

    Hoi Doortje,

    duidelijk de goede studie gekozen zo te horen. Heel veel succes en plezier en meer schrijfsels zijn zeker welkom!

    liefs Roos

  • 04 Augustus 2012 - 10:19

    Netty:

    Hoi Dorien
    Ik had niet anders verwacht dan dat je een wereldreiziger zou worden. Wat jij doet lijkt me een geweldige ervaring.
    Geniet ervan en veel succes



    Groetjes Netty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorien

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 2182
Totaal aantal bezoekers 65685

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 20 Augustus 2012

UCU in Africa

14 Juni 2011 - 09 Augustus 2011

Hanukkah - Vierde Editie

22 November 2009 - 27 Juni 2010

7 maanden vrijwilligerswerk

01 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Mijn eerste reis naar Ghana

Landen bezocht: